Jubileuszowa, bo już piąta Gala Premierowa Gault&Millau, która odbyła się 26 listopada 2018 r. w Gdańsku. Nie tylko była okazją dla debiutu Żółtego Przewodnika na rok 2019, ale także wręczenia nagród najlepszym szefom kuchni. Jak co roku przyznano trofea w pięciu kategoriach, a najważniejszy tytuł Szefa Roku przyznano Markowi Flisińskiemu, szefowi kuchni restauracji Water&Wine w Nałęczowie.
W wydarzeniu pod honorowym patronatem Województwa Pomorskiego, Pomorskiej Regionalnej Organizacji Turystycznej oraz Miasta Gdańsk, wzięło udział 750 gości, w tym ponad 400 szefów kuchni z całej Polski.
Podczas gali nastąpiło wręczenie nagród dla szefów kuchni, którzy swoją pracą, osiągnięciami i doświadczeniem promują polską gastronomię w kraju i zagranicą, inspirują i wytyczają nowe, kulinarne trendy.
Nagrody w pięciu kategoriach otrzymali:
- Szef Roku – Marek Flisiński, restauracja Water&Wine (Nałęczów)
- Szef Jutra – Aleksander Baron, restauracja Zoni (Warszawa)
- Kobieta Szef – Katarzyna Rogowska, restauracja Cadenza (Katowice)
- Młody Talent – Arkadiusz Wilamowski, restauracja Chłodna 15 by Wilamowski (Warszawa)
W tym roku, wyjątkowo z okazji jubileuszu oraz rocznicy 100 – lecia niepodległości przyznane zostały dwie równorzędne specjalne nagrody Wybitnego Szefa Kuchni Tradycyjnej. Ich laureatami zostali Bogdan Gałązka, restauracja Gothic (Malbork) oraz Maciej Nowicki, Villa Intrata (Warszawa). Obaj szefowie otrzymali to szczególne wyróżnienie za ich wkład w przywracanie polskich tradycji kulinarnych oraz ich promocję w Polsce i na świecie.
– Zwłaszcza z okazji setnej rocznicy odzyskania niepodległości powinniśmy pamiętać o roli tradycji kulinarnych dla zachowania kultury i tożsamości narodu. Smaki, potrawy i przekaz kulturowy związany z jedzeniem kształtuje zwyczaje, zachowania i przenosi rodowe i narodowe opowieści z pokolenia na pokolenie. Wspaniale buduje dumę i poczucie przynależności, a także barwnie opowiada historię kraju wszystkim przybyszom. Dlatego tak ważne jest pielęgnowanie historii kulinarnej i piękne jej przekładanie na język współczesny. Obaj nagrodzeni szefowie mają w tej dziedzinie nieocenione zasługi. – komentuje wybór tegorocznych laureatów nagrody specjalnej Justyna Adamczyk, Redaktor Naczelna Żółtego Przewodnika Gault&Millau w Polsce.
Podczas gali miała też premierę V edycja przewodnika. W wydaniu na 2019 rok znalazły się rekomendacje 640 restauracji, 200 produktów regionalnych i ponad 60 miejsc, gdzie można je kupić. Ponadto zadebiutowała zupełnie nowa kategoria – POP.
– Zgodnie z zapowiedziami wprowadziliśmy kategorię POP – rekomendacji dla miejsc mniej formalnych, jednak uwodzących jakością i wdziękiem konceptu. Pośród ponad 170 miejsc rekomendowanych w tej kategorii znalazły się wybitne coctail bary i wine bary, najlepsze cukiernie i kawiarnie, a także gourmet street foody i awangardowe bistra – dodaje Justyna Adamczyk.
Uroczysta gala odbyła się w przestronnych wnętrzach Amber Expo w Gdańsku. Formuła Gali w widowiskowy sposób podkreśliła debiut kategorii POP. Zaaranżowano 5 pojedynków pomiędzy wybitnymi szefami fine diningowymi a 5 awangardowymi szefami POP.W każdym pojedynku szefowie dostali ten sam motyw przewodni w postaci produktu wiodącego i 25 minut aby przeprowadzić pokaz. W tym czasie ponad 60 kucharzy przygotowywało dla wszystkich gości porcje degustacyjne prezentowanych dań. Do każdego z 10 serwowanych dań serwowane były starannie dobrane pairingi. I tak do kulinarnego ringu weszli:
- Aleksander Baron z warszawskiego Zoni oraz Jak Kilański z gdyńskiego NEON. Przygotowywali danie z polskiego ribeye’a. Do dań parowany był koktajl na bazie kawy Lavazza i wódki Belvedere oraz mołdawskie wino Feteasca Neagra z Vinaria Din Vale. Partnerami pokazu byli Partnerzy Główni Lavazza oraz Citi Handlowy.
- Katarzyna Rogowska z katowickiej Cadenzy i Michał Babiński, Tel Aviv, Warszawa> tematem przewodnim ich kreacji kulinarnych były warzywa korzeniowe. Do dań serwowano piwo Grimbergen, zaś partnerami pokazu był Partner Techniczny Gastro Magic, największa w regionie CEE wypożyczalnia sprzętu gastronomicznego oraz właśnie Grimbergen producent tego wyśmienitego piwa klasztornego.
- Martin Gimenez Castro, Salto, Warszawa stawił czoła Jakubowi Kaftańskiemu ze stołecznego The Cool Cat. Obaj przygotowali dania z troci, zaś towarzyszyły im mołdawskie wina Feteasca Alba od Asconi oraz Traminer Riesling od Fautora.
Partnerami tego pojedynku byli Małopolska – Kraina Wód i najstarszy w Polsce importer wina Partners Center.
- Szefowie Paweł Stawicki z Mercato, Gdańsk oraz Pavel Portoyan z krakowskiego Lavash’a stwili czoła przeciwnikowi oraz polskiemu rostbefowi. Dania wspaniale uzupełniały mołdawskie wina Negru de Purcari oraz Rosu de Bulboacaz Castel Mimi.
Partnerami byli Wine of Moldova, promujące wina mołdawskie, które były bohaterami tegorocznej Gali oraz dystrybutor wybitnej polskiej wołowiny firma Golden Products.
- Ostatnim pojedynkiem był deser na bazie jabłka, a w szranki stanęli Arkadiusz Wilamowski z Chłodna 15 by Wilamowski i Aleksandra Gostomska z Mariaż Parisserie ze Słupsk Partnerami tego pokazu byli Mastercard, specjalista w przygotowywaniu Bezcennych Niespodzianek oraz Belvedere, wyśmienita polska wódka. Do deserów zaserwowano koktajl, oczywiście na bazie wódki Belvedere i wino (oczywiście mołdawskie) Chardonnay od Cheteau Vertely.
Gala stała się także uroczystym forum do ogłoszenia początku współpracy z dwoma nowymi Partnerami Głównymi Żółtego Przewodnika. Zostali nimi Citi Handlowy, z którym Gault&Millau współpracuje przy programie Citi Specials oraz Lavazza, której Żółty Przewodnik towarzyszy we wdrożeniu nowej strategii na polskim rynku. Oba projekty będą się mocno rozwijały w przyszłym roku skutkując licznymi wydarzeniami i okazjami do spotkań w doborowym towarzystwie przy niepowtarzalnych smakach.
Doroczna gala Gault&Millau jest jednym z największych wydarzeń kulinarnych w Polsce i podsumowaniem całorocznej pracy redakcji Żółtego Przewodnika. Justyna Adamczyk, redaktor naczelna przewodnika, angażowała się w wiele kulinarnych wydarzeń, a anonimowi inspektorzy Gault&Millau przemierzali Polskę sprawdzając restauracje, które były opisane w poprzednich edycjach przewodnika i wyszukując nowe miejsca i produkty regionalne. Gala jest formą podziękowania wszystkim, którzy tworzą i rozwijają scenę gastronomiczną w Polsce.
Więcej informacji na profilu Gault&Millau Polska na Facebooku: https://www.facebook.com/gaultmillaupolska/
Żółty przewodnik Gault&Millau powstał ponad 50 lat temu we Francji. Dyktuje trendy kulinarne w kilkunastu krajach świata i jest ogólnoświatowym źródłem informacji o tym, gdzie warto jeść. Najlepsze restauracje wyróżniane są kucharskimi czapkami. Ich liczba wskazuje na rangę restauracji i poziom serwowanych dań.
Gault&Millau Polska wydaje przewodnik od 2015 roku – przybliża najlepsze restauracje w kraju, ciekawe miejsca noclegowe oraz poleca najlepsze lokalne produkty. Każdego roku zespół kilkunastu całkowicie anonimowych inspektorów skrupulatnie ocenia około tysiąca miejsc w Polsce. Do przewodnika trafia mniej niż połowa i są to prawdziwe „perły gastronomiczne”. Gault&Millau Polska promuje także szefów kuchni, pracujących nad pielęgnowaniem tradycyjnych polskich smaków oraz propaguje świetnej jakości produkty i ich producentów. Więcej informacji: https://www.facebook.com/gaultmillaupolska/.