Projekt „Smaki Hiszpanii, smak sukcesu”

Schowek01

Zespół Szkół Gastronomiczno-Hotelarskich w Gdańsku we współpracy z hiszpańską instytucją Europroyectos Leonardo da Vinci realizuje projekt LdV „Smaki Hiszpanii, smak sukcesu – The tastes
of Spain, the taste of success”
w ramach programu Komisji Europejskiej „Uczenie się przez całe życie” (LLP). Uczestnikami projektu jest łącznie 34 uczniów z klas III technikum hotelarskiego, technikum organizacji usług gastronomicznych, kucharz i kelner, którzy odbędą miesięczne praktyki zawodowe (staże) w renomowanych hotelach i zakładach gastronomicznych posiadających rekomendację Michelin w Granadzie, na południu Hiszpanii, w regionie Andaluzja. Pierwsza grupa 17 uczestników projektu wraz z dwoma nauczycielami w dniu 01.09.2013  wyjechała do Granady, gdzie od następnego dnia uczniowie rozpoczęli swoje staże. Oprócz realizacji programu praktyk zagranicznych uczniowie realizują  program kulturoznawczy  poznając lokalną kulturę, historię i tradycję.

Celem projektu jest wsparcie stażystów w zdobywaniu nowych kwalifikacji i umiejętności zawodowych; poznaniu nowego zawodowego języka obcego w stopniu umożliwiającym podstawową komunikację, a także kultury, tradycji i metod organizacji pracy kraju przyjmującego, jakim jest Hiszpania, oraz wsparcie mobilności młodych pracowników na rynku pracy. Program stażu kładzie nacisk na naukę umiejętności pracy zespołowej,  poprawne kontakty z klientem, a także rozwój osobisty  – nabycie pewności siebie i otwartości w kontaktach interpersonalnych oraz umiejętność pokonywania własnych słabości. Uczniowie będą mogli przyjrzeć się jak funkcjonują hotele
i restauracje o różnym charakterze oraz zdobyć praktyczne umiejętności w  zakresie technologii produkcji potraw typowych dla kuchni hiszpańskiej, obsługi gościa w hotelu i w sali konsumenckiej.

 

Po pomyślnym przejściu procesu rekrutacji, stażyści przygotowywali się do odbycia praktyk
w Hiszpanii przez prawie cały ubiegły rok szkolny biorąc udział w przygotowaniu językowo-pedagogiczno-kulturowym. Od listopada do maja brali udział w szkoleniu z języka hiszpańskiego zawodowego a przez okres ferii uczestniczyli w zajęciach z języka angielskiego zawodowego oraz warsztatach psychologicznych i wykładach pozwalających im bliżej poznać program „Uczenie się przez całe życie” oraz kulturę, historię, tradycję i obyczaje kraju przyjmującego.

Pierwsze dni stażu w Hiszpanii spotkały się z pozytywnymi reakcjami stażystów.

  1. 1.    Praktykant Daniel Stanek, klasa III I, technik  kucharz

Moja restauracja nosi nazwę „Saffron” i znajduje się w centrum miasta na rogu budynku.

Restauracja posiada pare pięter. Na parterze znajduje się bar z salą i można zjeść takie dania jak, np. pizza.

Na pierwszym piętrze znajduje się sala i kuchnia, w której pracuję, natomiast na kolejnych piętrach znajdują się pokoje hotelowe. W restauracji panuje miła atmosfera i pracują tam bardzo sympatyczni ludzie. Dania w restauracji są pyszne i przede wszystkim tak wyglądają.

Nasza restauracja podaje głównie wszystkim tu znane tapasy, są to tak zwane przekąski, np. sosy z grzankami i dodatkami, sałatki warzywne, grzybki z chipsami itd.

Jestem zadowolony, że trafiłem do tej restauracji gdyż mam możliwość

podszkolenia swoich umiejętności kulinarnych a przede wszystkim szkolić swoje języki przewodnie takie jak j. angielski i j. hiszpański.

 

  1. 2.    Praktykantka Marta Kałużna, klasa III B, technik hotelarstwa

Hotel MOLINOS, to mały, zaledwie 18 pokoi, i przytulny hotel. Jak na swoje niewielkie rozmiary jest bardzo elegancki. Ludzie tam pracujący (a jest ich nie dużo bo tylko recepcjonista i jedna pani sprzątająca !) są otwarci i bardzo sympatyczni.

Pierwszy dzień praktyk zapowiadał się dosyć stresująco ale po wejściu do środka wszystko zniknęło. Przywitała nas bardzo miła pani recepcjonistka Maria, która chwile później wtajemniczyła mnie w sekrety serca hotelu (recepcji). Przez te dwa dni zdążyłam zapoznać się ze stronami rezerwacyjnymi dla gości, nauczyć się wypełniać dokumenty potrzebne do check-in
i check-out.

Jeżeli chodzi o pokoje czyli housekeeping to pracuje tam bardzo miła pani Ana, która dba
o czystość hotelu i sprzątanie pokoi, i to własnie z nią spędzam 1/3 swojego czasu na praktykach. Pokazała mi jak u „nich” ścieli się łóżka, układa ręczniki i jakich przyborów higienicznych się używa i jak je ustawia. Co do cateringu to jest tam malutka kawiarenka, w której serwuje się śniadania. W kawiarence przygotowujemy świeże soki z pomarańczy (są pyszne), serwujemy tosty i rogaliki, a do tego kawę bądź kakao.

Hotel jest bardzo dobrze wyposażony jak na jedną gwiazdkę. Dużo się tam nie dzieje ale myślę, że dzięki temu jesteśmy się w stanie więcej nauczyć (jest więcej czasu na zrozumienie pewnych rzeczy). Ciekawostką jest, że hotel Molinos i Carlos, w którym pracuje Magda Pappelbaum mają jednego właściciela.

 

  1. 3.    Praktykantka Monika Müller, klasa III M, technik organizacji usług gastronomicznych

Restauracja „La Fabula” jest miejscem o wysokiej klasie. Atmosfera tu panująca jest niesamowita,wręcz jak w domu. Wszyscy są bardzo mili i uprzejmi, i dokładają wszelkich starań abym mogła nauczyć się jak najwięcej.

Wnętrze restauracji zachwyca od samego wejścia a sposób podania wszystkich dań jest na bardzo wysokim poziomie i bardzo się wyróżnia wśród innych restauracji.

Gość w ciągu całego pobytu w restauracji czuje się bardzo ważny i doceniony.

Jednym słowem jest to miejsce, z którego można wyjść z bardzo dużym doświadczeniem
i zadowoleniem.

Bardzo ważnym aspektem stażu jest również program kulturoznawczy: uczniowie zwiedzili już kilka miejsc związanych z kulturą i historią Granady jak np. najczęściej zwiedzany na świecie kompleks pałacowo-zamkowy  Alhambra (Czerwony Zamek) oraz unikatowe Sacromonte – wzgórze z niegdyś zamieszkiwanymi jaskiniami a obecnie miejsce z licznymi tawernami, gdzie można cieszyć oko ognistym Flamenco przy akompaniamencie typowych dźwięków i śpiewów.

Należy również wspomnieć o naszej instytucji partnerskiej w tym przedsięwzięciu, którym jest firma EUROPROYECTOS LEONARDO DA VINCI S.L. Powstała ona w 2010 roku w Granadzie i wraz z Academia Cordoba istniejącą od 1995 w Kordobie oraz AC TRADUCTORES S.L. w Martos (Jaén) tworzy  ZESPÓŁ AC.

Firma EUROPROYECTOS LdV  realizuje wraz z AC TRADUCTORES i ACADEMIA CÓRDOBA ponad 50 europejskich projektów mobilności rocznie (IVT, PLM, VETPRO) i około 10 poza granicami Hiszpanii. Przyjmuje na praktyki zarówno uczestników programu Erasmus jak i LdV. Realizowała projekty LdV
w takich dziedzinach jak translatoryka, stosunki międzynarodowe,  nauka języków obcych, nauczanie, hotelarstwo i gastronomia (kucharze, kelnerzy, organizacja usług gastronomicznych), piekarnictwo, fryzjerstwo i uroda oraz wiele innych. Współpracuje z ponad 100 partnerami w całej Europie, jak również Maroku i Indiach. Ma podpisane umowy współpracy w ramach praktyk z ponad 500 firmami ze wszystkich sektorów gospodarki na terenie Andaluzji w południowej Hiszpanii. W firmach tych corocznie odbywają praktyki wszyscy uczniowie, zarówno obcokrajowcy jak i Hiszpanie. Firmy przyjmujące praktykantów uzyskują w ten sposób dość spory odsetek nowych pracowników, a także nawiązują nowe możliwości współpracy z przedsiębiorstwami i specjalistami w całej Europie. Interdyscyplinarny zespół profesjonalistów i techników zajmuje się w sposób zintegrowany analizą
i oceną wydajności, poszukując jak najlepszych rozwiązań dla każdego przypadku (klienta/ partnera). Bierze pod uwagę wszystkie aspekty istotne dla zapewnienia swoim klientom/ parterom wysokiej jakości usługi, kompletne, w pełni spersonalizowanej i spełniającej ich oczekiwania.

EUROPROYECTOS LdV stawia na wysokość jakości usług, dlatego też w pełni dostosowuje się
do indywidualnych potrzeb każdego klienta, jak również wymogów ciągle zmieniającego się rynku, stąd też angażuje się w innowacyjność. Jesteśmy bardzo zadowoleni z tej współpracy: dzięki niej nasi uczniowie mogą odbywać staże w hotelach i restauracjach o wysokiej renomie i pracować
w międzynarodowym zespole.

Mamy nadzieję, że  staże i udział w projekcie pomoże naszym przyszłym absolwentom zdobyć nie tylko umiejętności zawodowe (potwierdzone europejskim dokumentem Europass Mobilność oraz certyfikatami i referencjami), językowe i interpersonalne, ale również nawiązać kontakty, które zaowocują w przyszłości.

3

Autorzy: Anna Pawelec (Koordynator Projektu) i Ewa Laskowska (opiekun grupy) – nauczycielki ZSGH w Gdańsku

 Projekt jest realizowany przy wsparciu finansowym Komisji Europejskiej w ramach programu „Uczenie się przez całe życie”