PROJEKT: Hiszpańskie Smaki, Polska Gościnność

W dniach od 26 maja 2014 r. do 22 czerwca 2014 r. druga grupa uczniów z Zespołu Szkół Gastronomiczno-Hotelarskich w Gdańsku uczestniczy w stażu zagranicznym w ramach projektu LdV IVT „Hiszpańskie Smaki, Polska Gościnność – Spanish Tastes, Polish Hospitality”” w ramach programu Komisji Europejskiej „Uczenie się przez całe życie” (LLP). W projekcie uczestniczy łącznie 34 uczniów z klas II technikum hotelarskiego, technikum żywienia i  usług gastronomicznych, zasadniczej szkoły zawodowej o profilu kucharz, którzy odbywają miesięczne praktyki zawodowe (staże) w hotelach i zakładach gastronomicznych w Grenadzie, na południu Hiszpanii, w regionie Andaluzja.

Schowek01

jUczestnicy drugiej grupy w liczbie 17 uczniów i dwóch opiekunów wyruszyli do Hiszpanii z lotniska Gdańsk Rębiechowo 26 maja 2014 r. Tego samego dnia cała grupa zameldowała się w Grenadzie, gdzie już następnego ranka, uczniowie rozpoczęli swoje staże w kuchniach, hotelach i restauracjach Grenady. Poza realizacją programu praktyk uczniowie poznają także kulturę, sztukę,  historię i zwyczaje Prowincji Grenady, a także Andaluzji.

Dzięki uczestnictwu w programie stażyści będą mogli zdobyć praktyczne doświadczenia zawodowe poprzez praktyki i staże w hotelach i restauracjach zlokalizowanych w Grenadzie, a więc poza granicami ojczystego kraju. Taka forma stażu, brak możliwości używania na co dzień języka ojczystego, konieczność dostosowania się do panujących w Hiszpanii zwyczajów, a także poznawanie ciekawych rozwiązań, metod i praktyk w zakresie kształcenia i szkolenia zawodowego pozwoli uczniom na kreatywne łączenie wiedzy teoretycznej z praktyką. Jednym z głównych założeń projektu jest także wymiana doświadczeń pomiędzy uczestnikami projektu i lokalną społecznością zarówno na polach zawodowych (hotele, restauracje), jak i kulturowych (życie w bezpośrednim kontakcie i pośród mieszkańców Hiszpanii). Pozwoli to na wzajemne przenikanie się kultur, a stażystom pozwoli lepiej zrozumieć warunki życia i zachowania innych narodów, w tym przypadku Hiszpanów.

Projekt ma także na celu propagowanie i wsparcie wśród młodzieży mobilności młodych pracowników na rynku pracy poprzez wzmacnianie więzi między światem edukacji i pracy, a także poprzez łączenie teorii z praktyką i czynnym wypoczynkiem. Stażyści uczestniczący w projekcie mają możliwość zdobywania nowych kwalifikacji i umiejętności zawodowych, poznania nowego języka obcego – szczególnie w zakresie wykonywanego zawodu – w stopniu umożliwiającym komunikację, poznanie nowych technik pracy, które są typowe dla kultury Hiszpanii, a także poznania kultury, tradycji i historii kraju i regionu, w którym odbywają praktyki. Poprzez uczestnictwo w programie uczniowie zdobywają cenną naukę umiejętności pracy z klientem, pracy w zespole, a także pracy w innym środowisku, która zapewne pozwoli im na rozwój osobisty, doskonalenie swoich umiejętności, zbudowanie poczucia własnej wartości i pewności siebie. Dzięki szerokim kontaktom i konieczności używania obcego języka stażyści mogą nauczyć się otwartości i pewności w kontaktach z ludźmi innych kultur, innego języka i innych tradycji. Dzięki uczestniczeniu w programie uczniowie będą mogli poznać i zrozumieć jak funkcjonuje hiszpańska gastronomia i hotelarstwo. Szczególnie ważnym dla stażystów, jest także możliwość zdobycia nowych, praktycznych umiejętności w zakresie produkcji potraw, obsługi hotelowej i konsumenckiej.

Miejsca ich praktyk przedstawiają bogaty wachlarz oferty hotelowo-gastronomicznej Grenady. Można wśród nich wymienić małe hotele specjalizujące się w obsłudze klientów poszukujących alternatywy dla hoteli firmowanych przez sieci międzynarodowe. Ich niepowtarzalny, kameralny klimat, bogate i niepowtarzalne wnętrza – często sprzed wielu setek lat – pozwalają na spędzenie czasu w wyjątkowej i magicznej atmosferze. Z tej samej atmosfery będą mogli zaczerpnąć stażyści, którzy będą właśnie tam odbywać praktyki. Innym miejscem praktyk będą hostele, które dzięki swojemu charakterowi – przeznaczone dla osób młodych z mniejszą ilością gotówki – pozwolą stażystom poznać mobilność młodzieży europejskiej, która pomimo ograniczonych funduszy przemieszcza się po Europie i poznaje jej kulturę i historię właśnie dzięki takim miejscom. Ostatnimi miejscami z listy zakładów współpracujących z projektem są restauracje Grenady. To dzięki nim stażyści będą mogli poznać wyjątkowy charakter tutejszej kuchni, inne, od przekazywanych im w szkole, techniki sporządzania potraw, a przede wszystkim będą mieli nieograniczony dostęp do produktów lokalnych, których często nie można spotkać w innych kuchniach europejskich.

fStażyści, którzy pozytywnie przeszli proces rekrutacji, przygotowywali się do odbycia praktyk w Hiszpanii przez cały ubiegły rok szkolny biorąc udział w przygotowaniu językowo- pedagogiczno- kulturowym. Od listopada do maja brali udział w szkoleniu z języka hiszpańskiego zawodowego a przez okres ferii uczestniczyli w zajęciach z języka angielskiego zawodowego oraz warsztatach psychologicznych i wykładach pozwalających im bliżej poznać program „Uczenie się przez całe życie” oraz kulturę, historię, tradycję i obyczaje kraju przyjmującego.

 

Oto relacje uczniów z pierwszych dni pobytu w Hiszpanii :

  1. Karolina Świontek – Brzezinska klasa II A –  profil:  technik hotelarstwa

Miesięczną Praktykę zawodową odbywam w hotelu „Casa 1800 Granada”. Jest to trzygwiazdkowy obiekt położony w centrum miasta, który codziennie odwiedza mnóstwo osób. Podczas pracy na różnych stanowiskach dokształcam się zawodowo, poprawiam znajomość języka angielskiego oraz hiszpańskiego, a także nawiązuję nowe znajomości. Po pracy lub w dni wolne wraz z grupą realizujemy plan kulturowy, do którego należy zwiedzanie miasta, okolicznych zakątków oraz wycieczki w dalsze części Hiszpanii, takie jak np. Malaga, Nerja lub Cordoba.. Stwierdzam, że zajęcia pozalekcyjne, przesiadywanie w ferie w szkole, oraz nauka do późnych godzin bardzo się opłaciła. Mam nadzieję, że otrzymaną szansę wykorzystam w najbliższej przyszłości i pomoże mi ona w spełnieniu marzeń.

  1. Paulina Proch klasa II F – profil: kucharz

Odbywam praktyki w Hiszpanii- Grenadzie w restauracji „OLEUM” . Nauczyłam się tu bardzo wiele, miasto jest piękne, ludzie wspaniali, mili i pomocni. Bałam się, że nie będę potrafiła się komunikować, lecz strach był bezpodstawny. Jesteśmy zdani na siebie, więc tak czy inaczej musimy zacząć rozmawiać i przełamywać własne słabości. Najbardziej zadowolona jestem z możliwości nauczenia się sporządzania potraw charakterystycznych dla kuchni hiszpańskiej. Poznaje nowe smaki i sposoby wykonywania potraw. Wycieczki krajoznawcze, które są organizowane uważam za ciekawe i jest to fajna atrakcja po ciężkim tygodniu nauki. Grenada to piękne miasto, wspaniała tradycja, kultura. Jest tu niesamowicie. Na pewno warto było włożyć w to tak dużo pracy i wysiłku. Polecam każdemu. Na prawdę warto!  

  1. Aleksandra Marcinkowska  klasa II L – profil: technik żywienia i usług gastronomicznych

Przyjeżdżając do Hiszpanii na praktyki zawodowe byłam przestraszona, pełna obaw jak i nadziei. Pierwszy dzień praktyk był zaskakujący dla mnie, szef przyjął mnie z ogromnym uśmiechem i pozytywnym nastawieniem. Wszystkie restauracje, do których trafiliśmy są prowadzone na wysokim poziomie i zostały dobrane do naszych osobowości, temperamentów i ambicji. Praktyki odbywam w restauracji Paladar,  wraz z dwoma kolegami będącymi ze mną w tym projekcie, którzy pracują w dziale kuchnia. Ja natomiast mam przyjemność obsługiwać klientów restauracji jako kelnerka. Daje mi to możliwość rozwijania swoich umiejętności językowych poprzez bezpośredni kontakt z gośćmi. Wybrane popołudnia i dni wolne od pracy spędzamy na  wycieczkach  kulturoznawczych, na które zawsze czekamy z niecierpliwością. Gdybym miała okazję skorzystać jeszcze raz z tego projektu na pewno bym się na to zdecydowała.


Bardzo ważnym aspektem stażu jest również program kulturoznawczy. To właśnie dzięki wycieczkom organizowanym w czasie wypoczynku, uczniowie zwiedzili już kilka miejsc związanych z kulturą i historią Grenady i regionu Andaluzji. Głównym punktem wielu wycieczek było miasto, w którym stażyści odbywają praktyki i mieszkają na co dzień. Grenada położona w Górach Betyckich jest ważnym ośrodkiem handlowym, przemysłowym i kulturalnym.  Szczególny urok tego miejsca polega na tym, że w niedalekiej odległości od siebie znajdują się ośnieżone szczyty gór Sierra Nevada, gdzie można jeździć na nartach, a także wybrzeża Costa del Sol, gdzie można kąpać się w ciepłych wodach Morza Śródziemnego.

W Grenadzie młodzież odwiedziła już Katedrę, plac Bib-Rambla (z romantycznymi alejami obsadzonymi palmami), najstarszą dzielnicę Albacin z jej charakterystycznymi uliczkami, które urzekają swoim klimatem i atmosferą, a także Muzeum Jaskiń Sacromonte, gdzie możliwe było zapoznanie się historią życia na tym terenie przed wieloma laty. W Grenadzie uczniowie mieli także niepowtarzalną okazję zapoznać się z lokalnym folklorem, dzięki mieszkańcom okolicznych wsi, którzy kolorowymi wozami wędrowali z pielgrzymką po najważniejszych miastach Andaluzji.

Innym miejscem, które uczniowie odwiedzili w Grenadzie był park Carmen de los Martires, gdzie pośród pięknej roślinności można było podziwiać piękne formy fontann, urokliwie skryte pośród drzew i promieni słońca.

Wycieczki poza Grenadę pozwalają poznać także inne miasta i regiony Andaluzji, nie mniej urokliwe. 02.06.2014 r. młodzież odbyła wycieczkę do Nerja, gdzie poza zwiedzaniem i poznawaniem nowych zabytków, była także możliwość kąpieli w wodach Morza Śródziemnego. Właśnie tam uczniowie mieli także możliwość zwiedzania zespołu jaskiń, które są unikatowe w skali całej Hiszpanii. Kolejną wycieczkę grupa odbyła do Cordoby, miasta wielu kultur i ciekawej historii, gdzie przez wiele lat współistniały trzy różne cywilizacje: islam, chrześcijaństwo i judaizm. Historię tamtych czasów można było zaobserwować między innymi w La Mezquita, meczecie, który został przebudowany na katedrę i jest wpisany na listę zabytków UNESCO. Kolejnym miejscem był Alcazar de los Reyes Cristianos, Zamek Królów Chrześcijańskich, zbudowany na fundamentach rzymskiej twierdzy i arabskiego pałacu. To prawdziwa forteca, która zachwyca surowym wnętrzem i przepięknym ogrodem z sadzawkami i fontannami. Dziś zamek to muzeum z bogatymi zbiorami rzymskich mozaik (przypadkowo odkrytych na jednym z głównych placów miasta) i pałac ślubów. Pałacowe ogrody w stylu mauretańskim pełne są drzew palmowych, pomarańczowych, cyprysów i ogromnych eukaliptusów dających ożywczy cień. Pośród równo wystrzyżonych parkanów stoją rzymskie kolumny, małe fontanny i pomnik Krzysztofa Kolumba.

Z wysokiej wieży zamkowej roztacza się niezwykły widok na całą Kordobę, warto pospacerować wśród pięknych, zadbanych ogrodów lub posiedzieć w cieniu nad stawami z fontannami.

bnbm

Cały projekt jest realizowany przy wsparciu firmy EUROPROYECTOS LEONARDO DA VINCI S.L., a także przy znacznym wsparciu Stowarzyszenia Kucharzy Polskich.

Dzięki tym partnerom, informacje o projekcie, a także umiejętności nabyte przez uczniów, mogą zostać szerzej zaprezentowane w środowisku branżowym. Dzięki podnoszeniu swoich kwalifikacji, a także dzięki szerokiemu wsparciu zewnętrznemu kursu, uczniowie będą mieli możliwość dzielenia się swoimi spostrzeżeniami i zdobytą wiedzą na różnego rodzaju pokazach, bądź w relacjach z rówieśnikami.

Mamy nadzieję, że  staże i udział w projekcie pomoże naszym przyszłym absolwentom zdobyć nie tylko umiejętności zawodowe, językowe i interpersonalne (potwierdzone europejskim dokumentem Europass Mobilność oraz certyfikatami i referencjami), ale pomoże również nawiązać kontakty, które zaowocują w przyszłości.

 

Autor: Anna Krótki – opiekun grupy i nauczyciel przedmiotów zawodowych w ZSGH w Gdańsku

Projekt jest realizowany przy wsparciu finansowym Komisji Europejskiej w ramach programu „Uczenie się przez całe życie”.

Publikacja powstała w wyniku projektu zrealizowanego przy wsparciu finansowym Komisji Europejskiej w ramach programu „Uczenie się przez całe życie”. Publikacja odzwierciedla jedynie stanowisko autora. Komisja Europejska ani Narodowa Agencja nie ponoszą odpowiedzialności za umieszczoną w niej zawartość merytoryczną ani za sposób wykorzystania zawartych w niej informacji.