W dniu 13.10.2014 w Zespole Szkół Gastronomiczno-Hotelarskich w Gdańsku odbyła się prezentacja rezultatów stażu zagranicznego zrealizowanego w ramach projektu Leonardo da Vinci: „Hiszpańskie smaki, polska gościnność”, w którym szkoła jest beneficjentem.
W tym ważnym dla życia szkoły wydarzeniu wzięli udział przedstawiciele organu prowadzącego – Dyrektor Rozwoju Społecznego Urzędu Miasta Gdańska, pan Piotr Kowalczuk oraz z Referatu Organizacji i Monitorowania Oświaty, pani Katarzyna Chęsy; przedstawiciele Organu Nadzorującego z Wydziału Rozwoju Edukacji Kuratorium Oświaty w Gdańsku pani Iwona Domachowska i pan Marek Nowicki. Posumowanie staży i praktyk zagranicznych było również okazją do spotkania z przedstawicielami środowiska branżowego. Przybyli na nie: właściciel hotelu Amber – pan Eugeniusz Macur, dyrektor hotelu Grand Cru – pan Marcin Stachow, szef kuchni w restauracji VNS – pan Witold Wesołowski, szef kuchni w restauracji Zagroda – pan Wiesław Pawłowski, z-ca szefa kuchni w restauracji Dwór Oliwski – pan Patryk Orzoł, szef kuchni w restauracji Goldwasser – pan Rafael Dragacz, przedstawiciel Stowarzyszenia Kucharzy Polskich – pan Krzysztof Wierzba.
Uczniowie – uczestnicy projektu zaprezentowali nabyte umiejętności zawodowe oraz językowe. Zaproszeni goście mogli zobaczyć scenki sytuacyjne, w których uczniowie posługiwali się językiem hiszpańskim i angielskim, zobaczyć pokaz obsługi synchronicznej gości w sali konsumenckiej, prezentacje wybranych zakładów gastronomicznych i hotelarskich oraz skosztować potraw przygotowanych według receptur hiszpańskich.
Projekt „Hiszpańskie smaki, polska gościnność”
Jest to drugi projekt Leonardo da Vinci realizowany przez Zespół Szkół Gastronomiczno-Hotelarskich we współpracy z hiszpańską instytucją pośredniczącą Europroyectos LdV przy dofinansowaniu ze środków Komisji Europejskiej, które wyniosło ponad 102 tysiące Euro. Celem projektu było zdobycie nowych umiejętności zawodowych, kształcenie umiejętności interpersonalnych oraz doskonalenie kompetencji językowych.
Trzeba nadmienić, że nad samym stażem zawodowym honorowy patronat objęło Kuratorium Oświaty w Gdańsku a nad całym projektem Stowarzyszenie Kucharzy Polskich.
Wniosek o dofinansowanie projektu został złożony w lutym 2013 a pozytywny wynik rundy selekcyjnej ogłoszony w maju 2013. We wrześniu 2013 odbyła się rekrutacja do udziału w projekcie wśród uczniów klas II technikum i zasadniczej szkoły zawodowej. Łącznie w projekcie wzięło udział 34 uczniów: 14 uczniów technikum żywienia i usług gastronomicznych, 15 uczniów technikum hotelarskiego i 5 uczniów zasadniczej szkoły zawodowej o profilu kucharz.
Dzięki udziałowi w projekcie uczniowie odbyli miesięczne staże zawodowe w zakładach gastronomicznych i hotelarskich w Grenadzie na południu Hiszpanii w maju i czerwcu bieżącego roku. Przygotowanie do stażu odbywało się poprzez obowiązkowy udział w zajęciach z przygotowania językowo-pedagogiczno-kulturowego. Obejmowały one wykłady z zakresu historii, kultury i kuchni hiszpańskiej, warsztatów z psychologiem, etyki zawodowej, programów unijnych, dodatkowych lekcji z języka angielskiego zawodowego. Jednak najważniejszym elementem był udział w kursie języka hiszpańskiego, ponieważ było to dla uczniów pierwsze doświadczenie z tym językiem.
Staże odbyły się w 14 różnych zakładach hotelarskich i gastronomicznych, wśród nich zakłady posiadające rekomendację Michelin oraz hiszpańskich instytucji branżowych. Stażyści zostali mile przyjęci i otrzymali pozytywne opinie i oceny od opiekunów praktyk w zakładach pracy. Nauczyciele, którzy sprawowali opiekę nad stażystami w trakcie pobytu w Hiszpanii i monitorowali przebieg stażu, potwierdzają, że w zakładach pracy podkreślano wiedzę, zaangażowanie, pracowitość, chęć do nauki i pracy, a w przypadku zwłaszcza uczniów z klas o profilu hotelarskim wysokie umiejętności językowe.
W trakcie pobytu w Grenadzie uczniowie kontynuowali realizację programu kulturowego. Zwiedzili zabytki Granady a wśród nich zabytkową dzielnicę Albacin, jaskinie Sacromonte, kompleks pałacowy Alhambra, zabytki Kordowy i Malagi.
Udział w stażu był dla uczniów wyjątkową okazją do zdobycia nowych doświadczeń zawodowych: nabyli nowe umiejętności, mieli okazję doskonalić znajomość języków obcych, nauczyć się pokonywać własne słabości. Stażyści podkreślali życzliwość i wyrozumiałość osób, z którymi mieli okazję pracować. Poznali nową kulturę i nauczyli się samodzielności, wzrosła ich motywacja do dalszego kształcenia i rozwoju. Zdobyte umiejętności zawodowe zostały potwierdzone wręczeniem dokumentu Europass Mobilność wystawionym przez Krajowe Centrum Europass, który wraz z uzyskan
ymi referencjami od pracodawców niewątpliwie wzbogaci CV. Stażyści będą dzielić się umiejętnościami i wiedzą z koleżankami i kolegami a w przyszłości będą mogli je wykorzystać na lokalnym rynku pracy i przyczyniać się do jakości oraz rozwoju gastronomicznych i hotelarskich usług w naszym regionie. Chociaż sam projekt nadal trwa, można śmiało stwierdzić, że zakładane cele zostały już w dużej mierze osiągnięte. Na pewno powodzenie projektu zawdzięczamy w dużej mierze doświadczeniu naszego hiszpańskiego partnera – instytucji EUROPROYCTOS LdV. Pracownicy EUROPRYECTOS LdV czuwali nad stażystami przez cały okres pobytu. Koordynatorka ze strony hiszpańskiej – pani Magdalena Adamczyk dbała o poprawność merytoryczną projektu a pani Aneta Sikora zadbała o odpowiedni dobór zakładów pracy, obieg dokumentów oraz sprawowała
monitoring nad przebiegiem stażu. Wszyscy pracownicy dbali o miłą atmosferę i dzięki nim staże i pobyt w Hiszpanii będą dla nas niezwykłym doświadczeniem.
Opracowała – koordynatorka projektu – Anna Pawelec przy współpracy pani Anny Krótki – członka Zespołu Projektowego.
Projekt jest realizowany przy wsparciu finansowym Komisji Europejskiej w ramach programu „Uczenie się przez całe życie”
Publikacja powstała w wyniku projektu zrealizowanego przy wsparciu finansowym Komisji Europejskiej w ramach programu „Uczenie się przez całe życie”. Publikacja odzwierciedla jedynie stanowisko autora. Komisja Europejska ani Narodowa Agencja nie ponoszą odpowiedzialności za umieszczoną w niej zawartość merytoryczną ani za sposób wykorzystania zawartych w niej informacji.