Greenpeace opublikował kolejną edycję poradnika dla konsumentów „DOBRA RYBA” (http://www.greenpeace.pl/dobraryba). Ma on na celu zwrócenie uwagi na problem złej gospodarki żywymi zasobami mórz i silnego przetrzebienia łowisk oraz wskazanie, w jaki sposób konsument poprzez swoje wybory zakupowe może wpłynąć na ochronę zagrożonych gatunków i postępowanie sprzedawców. Poradnik składa się z dwóch części: czerwonej listy zagrożonych gatunków ryb i owoców morza, powszechnie dostępnych w polskich sklepach, oraz rankingu sieci detalistów, stworzonym na podstawie ich strategii pozyskiwania ryb, produktów rybnych i owoców morza.
Świadomi konsumenci znajdą w nim informacje, w jaki sposób odpowiedzialnie kupować ryby i owoce morza, unikając gatunków zagrożonych lub takich, których połowy lub hodowla wiążą się z niszczeniem środowiska. Na końcu poradnika znajduje się również przepis na szprotkę lub sardynkę w sosie dyniowym, przygotowany przez Agnieszkę Kręglicką – ambasadorkę akcji, znaną restauratorkę i publicystkę kulinarną od lat wspierającą projekt.
„Dlaczego wybieram ryby z zielonej listy i uważam, że warto chronić zasoby oceanów? Odpowiedź jest prosta: bo lubię ryby i jeśli nic nie zrobimy, wielu z nich może wkrótce zabraknąć. Wspieram Greenpeace w tej kampanii od lat i namawiam do korzystania z poradnika. Ja osobiście też postanowiłam działać, razem z bratem stworzyliśmy w warszawskiej Fortecy targ jakościowego jedzenia. Co środę można tam kupić ryby i owoce morza z certyfikatem MSC”, powiedziała Agnieszka Kręglicka.
Ranking detalistów jest corocznym podsumowaniem strategii pozyskiwania produktów rybnych przez największe sieci sprzedaży detalicznej. Po raz pierwszy ukazał się we wrześniu 2008 roku i wykazał dramatyczny brak odpowiedzialnych procedur. Przez 5 lat Greenpeace prowadził rozmowy z przedstawicielami dziewięciu największych polskich sieci handlowych i oceniał, które z nich kierują się w podejmowaniu decyzji również dobrem środowiska naturalnego i nie przyczyniają się do jeszcze większego przetrzebienia mórz i oceanów. Kolejne edycje pokazywały pozytywne, choć powolne zmiany. W tegorocznym rankingu najwyższe noty otrzymały sklepy sieci Kaufland i Lidl. Mogą się one pochwalić wprowadzeniem najlepszych zasad pozyskiwania produktów rybnych. Na samym końcu rankingu niezmiennie plasują się sieci Biedronka i Alma, które do tej pory nie wdrożyły odpowiedzialnej polityki sprzedażowej.
„Najważniejsze jest to, byśmy wszyscy zrozumieli, że jako konsumenci mamy realny wpływ na zmianę tej sytuacji. Nasze wybory dokonywane w trakcie zakupów mogą wpłynąć na zmianę zachowania zarówno producentów, jak i sprzedawców. Jeśli nie zgadzamy się z prowadzeniem połowów, które skutkują niszczeniem morskich ekosystemów, mamy możliwość wyrażenia sprzeciwu. Poradnik podpowiada, jak to zrobić”, powiedziała Magdalena Figura, koordynatorka kampanii „Morza i Oceany” w polskim Greenpeace.