W trakcie podsumowania projektu w Zespole Szkół Gastronomiczno-Hotelarskich królowały smaki i kolory Hiszpanii. Tego dnia odbyło się w naszej szkole spotkanie promujące umiejętności uczniów i nauczycieli przedmiotów zawodowych zdobyte dzięki udziałowi w projektach. 22 uczniów klas trzecich odbyło 26-dniowy staż w Walencji dzięki udziałowi w projekcie POWER Hiszpański staż drogą do kariery (wartość dofinansowania 238 821,26 PLN), a pięciu nauczycieli rozwijało swoje umiejętności zawodowe podczas 5-dniowego szkolenia zawodowego w Akademii Kulinarnej Javiera Vilcheza w Granadzie uczestnicząc w projekcie ERASMUS+ Profesjonalny nauczyciel kształci się przez całe życie (wartość dofinansowania 32 847 EUR). Działania projektowe wspierają Stowarzyszenie Kucharzy Polskich, Pomorska Akademia Kulinarna.
Na spotkanie przybyli goście reprezentujący różne środowiska: p. Katarzyna Chęsy- Inspektor Wydziału Rozwoju Społecznego Urzędu Miejskiego w Gdańsku, z Centrum Edukacji Nauczycieli w Gdańsku gościliśmy p. Jolanta Kijakowska – nauczyciel konsultanta ds. wspomagania pracy szkół oraz oświatowej kadry kierowniczej i p. Małgorzata Bukowska-Ulatowska – nauczyciel konsultanta ds. diagnoz i analiz oraz edukacji j. obcych i Koordynator Regionu Gdańsk IATEFL Poland, p. Grażyna Hołdys – Regional and Brand HR Coordinator, Orbis S.A., p. Jacek Biały – Dyrektor hotelu Novotel Śródmieście, p. Maciej Badźmierowski – szef kuchni w restauracji Patio Español, p. Paweł Wątor – szef kuchni w restauracji Eliksir, p. Łukasz Sowulewski – kucharz w Pomelo Bistro, absolwent ZSGH i uczestnik pierwszego projektu praktyk zagranicznych prowadzonego przez ZSGH oraz Dyrekcja, rodzice uczniów biorących udział w projekcie oraz ich wychowawcy. Spotkanie odbyło się w ramach III Europejskiego Tygodnia Umiejętności Zawodowych, który jest inicjatywą Komisji Europejskiej na rzecz podnoszenia jakości kształcenia zawodowego i współpracy środowiska branżowego z edukacją.
W czasie podsumowania uczniowie zapoznali gości z etapami realizacji projektu, w tym jak wyglądały przygotowania do wyjazdu na staż. Warto nadmienić, że wartością dodaną projektu była nauka języka hiszpańskiego, z którym uczniowie zetknęli się po raz pierwszy. Odbycie 40-godzinnego szkolenia językowego oraz udział w wykładach na temat kultury i historii Hiszpanii były warunkiem pomyślnego ukończenia szkolenia w ramach programu językowo-kulturowego. Również wyjazd nauczycieli na szkolenie zawodowe do Granady było poprzedzone przygotowaniem kulturowym i językowym. Zapewniło to uczestnikom lepsze zrozumienie obyczajów, tradycji, także tej kulinarnej oraz komunikację podczas pobytu w Hiszpanii. Zostały zaprezentowane hotele i restauracje, w których uczniowie mogli odbywać swoje staże i rozwijać swoje umiejętności zawodowe oraz aspekty kulturoznawcze projektu. Uczniowie klas hotelarskich zaprezentowali nabyte umiejętności językowe w hotelowych scenkach sytuacyjnych. Wybrani uczniowie podzielili się z gośćmi swoimi wrażeniami i doświadczeniami oraz bliżej przedstawili hotele i restauracje, w których nie tylko odbywali swoje staże pod okiem doświadczonych pracowników, ale także nawiązali nowe znajomości i przyjaźnie. Uczniowie podkreślali walory pracy w obcojęzycznym zespole, możliwość pracy na produktach typowych dla kuchni śródziemnomorskiej, życzliwość i ciepło z jakimi zostali przyjęci oraz chęć dzielenia się umiejętnościami. Uczniowie klas technikum żywienia i organizacji usług, zasadniczej szkoły zawodowej i nauczyciele przygotowali do degustacji dania typowe dla regionu słonecznej Andaluzji i bogatej w smaki Walencji. Na stołach pojawiły się wyśmienicie przyrządzone pallea z owocami morza, zupa salmorejo, patatas bravas, huevos rotos, croquetas de pollo, tapioka z musem mango, krewetki, małże i kalmary, słodkie churros, desery crema de naranja i crema catalana. Goście przez chwilę mogli poczuć kulinarne umiejętności uczestników naszych projektów POWER i ERASMUS+.
Efekty pracy uczniów i nauczycieli, jak i ich wrażenia świadczą, o tym, że cele obu projektów w zakresie zdobywania i rozwoju umiejętności zawodowych, interpersonalnych i językowych oraz wzrostu europejskiego wymiaru szkoły zostały osiągnięte. Obecnie realizowany projekt Erasmus+ „Profesjonalny nauczyciel kształci się przez całe życie” dotyczy nie tylko doskonalenia zawodowego nauczycieli przedmiotów zawodowych, ale także kompetencji językowych oraz doskonalenia warsztatu metodyki nauki języków obcych. W trakcie stażu i szkolenia zawodowego uczestnicy dzielili się swoimi wrażeniami. Oto kilka z nich.
Sylwia z III klasy technikum żywienia i usług gastronomicznych: „…Trafiłam do Restauracji Contrapunto Les Arts o pięknym otoczeniu tak zwanego Miasteczka Sztuki i Nauki, które mieści się w centrum kulturowym Walencji. Poznaję tam mnóstwo produktów i dań, o których dotychczas nie miałam pojęcia oraz nowe połączenia smakowe, przy których pomysły na tworzenie potraw same przychodzą do głowy. Dowiaduję się również o odmiennych technikach przyrządzania rozmaitych rzeczy jak i sekretnych czynnościach dzięki czemu gotowanie staję się przyjemniejsze i łatwiejsze. To powoduje, że nabieram większej pewności siebie jako przyszły kucharz i czuję, że drzwi stoją przede mną otworem. Minęły tylko dwa tygodnie a ja z pracownikami zakładu traktujemy siebie nie tylko jak współpracownicy lecz jak rodzina dzięki radosnej atmosferze na kuchni jak i temu iż każdy jest pomocny, miły, chwali każdą czynność jaką się wykonało od obróbki wstępnej do wydawania dań, a w wolnych chwilach często spędzamy razem czas śmiejąc się i poznając zakamarki pięknego miasta jakim jest Walencja…”.
Monika także z III klasy technikum żywienia i usług gastronomicznych tak przedstawia swoje wrażenia:”…Swój staż praktyki odbywam w „Restaurante Vuelve Carolina”. Zostałam bardzo ciepło przyjęta i od pierwszego dnia czułam się bardzo swobodnie, pomimo trudności językowych, ponieważ większość moich współpracowników mówiła wyłącznie po hiszpańsku, co zaczęło się zmieniać z biegiem czasu, gdyż oni uczyli mnie hiszpańskiego, a ja ich angielskiego. Mój zespół nauczył mnie wiele nowych różnych rzeczy zaczynając od obróbki wstępnej po wydawanie dań i przystawek. W czasie wolnym oraz podczas przerw moi koledzy z koleżankami z pracy pokazywali mi miasto, ich ulubione miejsca spotkań, restauracje, kawiarnie i cukiernie. Uwielbiam spędzać z nimi czas, przy nich zawsze czuję się jak w domu…”.
Wiktoria z klasy III technikum hotelarskiego:”… Minął już tydzień pracy w dziale housekeepingu i jestem bardzo mile zaskoczona. Wszyscy są bardzo sympatyczni i pełni energii. Pomagają mi i chwalą. W kilka dni nauczyłam się całego systemu sprzątania pokoi jak i obiektu hotelowego. Mam nadzieje, że kolejne dni będą takie same a nawet i lepsze. Mój pobyt tutaj uważam za istotny w kontekście mojej dalszej przyszłości zarówno zawodowej jak i prywatnej. To ogromna przyjemność móc uczestniczyć w tym projekcie, poznawać nowych ludzi, nową, inną kulturę, poznać bliżej ludzi których już znam tj. innych uczestników projektu, a także siebie i swoje możliwości…”.
Wrażeniami z pobytu w akademii kulinarnej w przepięknej Granadzie dzielą się też nauczyciele:
„(…) doświadczyłam niezapomnianych wrażeń w akademii kulinarnej. Profesjonalny, życzliwy i pełen otwartości Javier Vilchez pokazał nam smaki kuchni andaluzyjskiej. Podczas szkolenia w pracy indywidualnej i zespołowej zdobywałam nowe umiejętności łączenia różnych smaków. Praca z produktami regionalnymi i przygotowywanie potraw kuchni hiszpańskiej było dla mnie inspiracją i źródłem nowych pomysłów. Prowadzący szkolenie pokazał nowe, zaskakujące aranżacje podawania dań. Pomimo bariery językowej rozumieliśmy się. Pomógł mi w tym kurs podstawowy z j. hiszpańskiego organizowany przed wyjazdem (…)
Nauczycielka, p. Joanna: „Kurs w akademii kulinarnej pozwolił mi dogłębnie poznać tajniki kulinarne kuchni Andaluzji jak i kuchni hiszpańskiej. Od podstaw uczyłam się regionalnych produktów, nieznanych mi technik kulinarnych oraz zaskakujące czasami sposoby serwowania potraw. Niesamowite efekty dawały sposoby połączenia tradycyjnej kuchni Andaluzji z wpływami kuchni arabskich i europejskich. Przygotowywane przez nas potrawy (wspólnie z nieocenionym Javierem Vilchezem) były jednocześnie proste w swoim składzie jaki i skomplikowane w sposobi przygotowania.”
Pani Halina: „Javier Vilchez okazał się wyśmienitym szkoleniowcem, z ogromnym poczuciem humoru. Profesjonalnie wyjaśniał wszystko, co było potrzebne i istotne podczas mojej pracy. Zaskakujące potrawy dla mnie to: krem z bobu, potrawa przygotowywana w Hiszpanii w „tzw. dniach bobu”, mufinki z wykorzystaniem kaszanki, zadziwiająca technika gotowania ziemniaków w oleju, nie smażenie(…)”.
Oprócz hiszpańskich doświadczeń nauczycieli, również Dyrekcja szkoły miała szansę poznać Hiszpanię dzięki mobilności job shadowing, polegającej na obserwacji zajęć w pracowniach gastronomicznych oraz pracowniach sommelierstwa w szkole Hurtado de Mendoza. Ta doskonale wyposażona szkoła, która jest wylęgarnią młodych hiszpańskich talentów kulinarnych, oferująca uczniom zajęcia z szefami sławnych restauracji andaluzyjskich, była źródłem ciekawych pomysłów na zmiany w Zespole Szkół Gastronomiczno-Hotelarskich. Nowe doświadczenia nauczycieli i Dyrekcji są jednocześnie szansą na nowe możliwości szkoły w kwestii europejskiej współpracy. Obecnie oba projekty są w fazie upowszechniania rezultatów a w szkole przystępujemy do pracy nad przygotowaniem kolejnych projektów mających na celu przede wszystkim wzrost kompetencji zawodowych, językowych oraz prestiżu szkoły w środowisku lokalnym i międzynarodowym.
Opracowały: Anna Pawelec – z-ca koordynatora projektu POWER „Hiszpański staż drogą do kariery” i Elwira Wiśniewska – Koordynatorka projektu ERASMUS+ „Profesjonalny nauczyciel kształci się przez całe życie”