Już czas na wakacyjne przeboje

Wakacje już się rozpoczęły więc to ostatni moment na przełączenie się na czas letni i zaktualizowanie playlisty o wakacyjne przeboje. To ważne, by muzyka – tak jak każde inne narzędzie  marketingowe – podążała za aktualnymi trendami i oczekiwaniami klientów.

Lato to szczególny czas, kiedy konsumenci funkcjonują w trochę  innych nastrojach. Nawet jeśli nasz lokal czy punkt usługowy, nie jest usytuowany w wakacyjnym kurorcie, pamiętajmy, że klient albo planuje wyjazd, albo właśnie z niego powrócił lub po prostu o nim myśli.

Wakacje to często bardzo ważny czas dla restauracji, pubów czy kawiarni, które w tym okresie mogą mieć zwiększone obroty. Warto więc tym bardziej zwrócić uwagę na playlistę odtwarzaną w lokalu, ponieważ jest bardzo skutecznym narzędziem do sterowania ruchem w lokalu. Żywsze tempo piosenek to szybsze tempo konsumpcji, a co za tym idzie częstsza rotacja stolików, która pozowała rozładować ruch zwłaszcza w kluczowych momentach dnia. Natomiast wolniejsze tempo równa się dłuższemu spożywaniu posiłków i dłuższemu przebywaniu w lokalu.

Występuje też bezpośrednia zależność pomiędzy tempem muzyki, a ilością wydawanych przez klientów pieniędzy. W badaniach przeprowadzonych przez Ronalda Millimana w różnych restauracjach odtwarzano szybką i wolną muzykę przez 9 tygodni. Otrzymane wyniki pokazały, że, gdy w restauracji puszczano wolniejsze utwory, średni czas spożywania posiłków wynosił 56 minut, natomiast gdy odtwarzano muzykę szybką – 45 minut. Nie zaobserwowao wpływu tempa muzyki na wzrost sprzedaży potraw, natomiast szybka muzyka wpłynęła na ilość serwowanych napoi alkoholowych. Ich sprzedaż wzrosła nawet o kilkanaście procent.

Warto też pamiętać, że rodzaj puszczanej muzyki może przyczynić się do zwiększenia sprzedaży konkretnych produktów. Naukowcy – Charles Areni i Arnold Kim w 1993 przeprowadzili test podczas sprzedaży wina, z którego wynikało, że muzyka klasyczna skłania konsumentów do robienia droższych zakupów. Podczas badania ilość sprzedanych butelek trunku nie zmieniła się w stosunku do okresu gdy odtwarzana był inna muzyka, jednak, kiedy grała muzyka klasyczna, odnotowano wzrost sprzedaży win ekskluzywnych, charakteryzujących się wyższą cen. Z muzyką klasyczną należy jednak postępować rozważnie, ponieważ jest to także bardzo dobry sposób na pozbycie się klientów. Tę modę z dużym sukcesem wykorzystała Quick Service Restaurant na dworcu kolejowym w Holandii. Dzięki nadawaniu muzyki operowej i klasycznej, po godzinie 24:00, restauracja uniknęła wizyt bezdomnych, które przez kilka lat były plagą, odstraszającą potencjalnych klientów.

Jak wykorzystać muzykę w restauracji?

  • Puść wolniejszą muzykę i tym samym zatrzymaj gości na dłużej.
  • Włącz szybsze utwory i przyspiesz rotację stolików.
  • Odtwarzaj jazz lub chillout by sprzedać więcej wina.
  • Muzyka klasyczna najlepiej wspomaga sprzedaż trunków luksusowych.
  • Puść muzykę rockową a wzrośnie sprzedaż piwa.

 

Poniżej przykłady playlisy zawierających letnie przeboje.

Prezentujemy także pełną letnich klasyków, playlistę przygotowaną przez perkusistę grupy Ramones – Marky’ego Ramone oraz wybitnego szefa kuchni Daniel Bouluda specjalnie dla portalu foodandwine.com:

  • Wilson Pickett – Land of 1000 Dances
  • The Ramones – I Wanna Be Sedated
  • James Brown – Papa’s Got a Brand New Bag
  • The Beatles – Twist and Shout
  • The Sex Pistols – My Way
  • Social Distortion – Ring of Fire
  • Arthur Conley – Sweet Soul Music
  • Blur – Song 2
  • Lou Reed – Sweet Jane
  • The Clash – London Calling
  • The Rolling Stones – Gimme Some Shelter

 

Wakacyjna playlista magazynu „Billboard”

  • Sam Bruno – Search Party
  • Elliphant – Love Me Badder
  • Jason Derulo – Get Ugly
  • Zella Day – High
  • Holychild – Money All Around
  • Bea Miller – Force of Nature
  • Alessia Cara – Here
  • Hilary Duff – Sparks
  • Adam Lambert – Ghost Town
  • Halsey – Hold Me Down
  • The Knocks ft. Alex Newell – Collect My Love
  • Phoebe Ryan – Dead
  • Icona Pop – Emergency
  • Kacey Musgraves – Biscuits
  • Brandon Flowers – I Can Change

 

Związek Producentów Audio Video

Źródło: foodandwine.com, billboard.com