Wakacje już się rozpoczęły więc to ostatni moment na przełączenie się na czas letni i zaktualizowanie playlisty o wakacyjne przeboje. To ważne, by muzyka – tak jak każde inne narzędzie marketingowe – podążała za aktualnymi trendami i oczekiwaniami klientów.
Lato to szczególny czas, kiedy konsumenci funkcjonują w trochę innych nastrojach. Nawet jeśli nasz lokal czy punkt usługowy, nie jest usytuowany w wakacyjnym kurorcie, pamiętajmy, że klient albo planuje wyjazd, albo właśnie z niego powrócił lub po prostu o nim myśli.
Wakacje to często bardzo ważny czas dla restauracji, pubów czy kawiarni, które w tym okresie mogą mieć zwiększone obroty. Warto więc tym bardziej zwrócić uwagę na playlistę odtwarzaną w lokalu, ponieważ jest bardzo skutecznym narzędziem do sterowania ruchem w lokalu. Żywsze tempo piosenek to szybsze tempo konsumpcji, a co za tym idzie częstsza rotacja stolików, która pozowała rozładować ruch zwłaszcza w kluczowych momentach dnia. Natomiast wolniejsze tempo równa się dłuższemu spożywaniu posiłków i dłuższemu przebywaniu w lokalu.
Występuje też bezpośrednia zależność pomiędzy tempem muzyki, a ilością wydawanych przez klientów pieniędzy. W badaniach przeprowadzonych przez Ronalda Millimana w różnych restauracjach odtwarzano szybką i wolną muzykę przez 9 tygodni. Otrzymane wyniki pokazały, że, gdy w restauracji puszczano wolniejsze utwory, średni czas spożywania posiłków wynosił 56 minut, natomiast gdy odtwarzano muzykę szybką – 45 minut. Nie zaobserwowao wpływu tempa muzyki na wzrost sprzedaży potraw, natomiast szybka muzyka wpłynęła na ilość serwowanych napoi alkoholowych. Ich sprzedaż wzrosła nawet o kilkanaście procent.
Warto też pamiętać, że rodzaj puszczanej muzyki może przyczynić się do zwiększenia sprzedaży konkretnych produktów. Naukowcy – Charles Areni i Arnold Kim w 1993 przeprowadzili test podczas sprzedaży wina, z którego wynikało, że muzyka klasyczna skłania konsumentów do robienia droższych zakupów. Podczas badania ilość sprzedanych butelek trunku nie zmieniła się w stosunku do okresu gdy odtwarzana był inna muzyka, jednak, kiedy grała muzyka klasyczna, odnotowano wzrost sprzedaży win ekskluzywnych, charakteryzujących się wyższą cen. Z muzyką klasyczną należy jednak postępować rozważnie, ponieważ jest to także bardzo dobry sposób na pozbycie się klientów. Tę modę z dużym sukcesem wykorzystała Quick Service Restaurant na dworcu kolejowym w Holandii. Dzięki nadawaniu muzyki operowej i klasycznej, po godzinie 24:00, restauracja uniknęła wizyt bezdomnych, które przez kilka lat były plagą, odstraszającą potencjalnych klientów.
Jak wykorzystać muzykę w restauracji?
- Puść wolniejszą muzykę i tym samym zatrzymaj gości na dłużej.
- Włącz szybsze utwory i przyspiesz rotację stolików.
- Odtwarzaj jazz lub chillout by sprzedać więcej wina.
- Muzyka klasyczna najlepiej wspomaga sprzedaż trunków luksusowych.
- Puść muzykę rockową a wzrośnie sprzedaż piwa.
Poniżej przykłady playlisy zawierających letnie przeboje.
Prezentujemy także pełną letnich klasyków, playlistę przygotowaną przez perkusistę grupy Ramones – Marky’ego Ramone oraz wybitnego szefa kuchni Daniel Bouluda specjalnie dla portalu foodandwine.com:
- Wilson Pickett – Land of 1000 Dances
- The Ramones – I Wanna Be Sedated
- James Brown – Papa’s Got a Brand New Bag
- The Beatles – Twist and Shout
- The Sex Pistols – My Way
- Social Distortion – Ring of Fire
- Arthur Conley – Sweet Soul Music
- Blur – Song 2
- Lou Reed – Sweet Jane
- The Clash – London Calling
- The Rolling Stones – Gimme Some Shelter
Wakacyjna playlista magazynu „Billboard”
- Sam Bruno – Search Party
- Elliphant – Love Me Badder
- Jason Derulo – Get Ugly
- Zella Day – High
- Holychild – Money All Around
- Bea Miller – Force of Nature
- Alessia Cara – Here
- Hilary Duff – Sparks
- Adam Lambert – Ghost Town
- Halsey – Hold Me Down
- The Knocks ft. Alex Newell – Collect My Love
- Phoebe Ryan – Dead
- Icona Pop – Emergency
- Kacey Musgraves – Biscuits
- Brandon Flowers – I Can Change
Związek Producentów Audio Video
Źródło: foodandwine.com, billboard.com