PROJEKT: Hiszpańskie Smaki, Polska Gościnność – Spanish Tastes, Polish Hospitality

 

Schowek01

Schowek01bZespół Szkół Gastronomiczno-Hotelarskich w Gdańsku we współpracy
z hiszpańską instytucją Europroyectos Leonardo da Vinci po raz drugi realizuje projekt Leonardo da Vinci IVT w ramach programu Komisji Europejskiej „Uczenie się przez całe życie” (LLP). Tym razem projekt jest realizowany pod tytułem „Hiszpańskie Smaki, Polska Gościnność – Spanish Tastes, Polish Hospitality” a wartość jego dofinansowania wynosi 102 026,00 Euro. Uczestnikami projektu jest łącznie 34 uczniów z klas II technikum hotelarskiego, technikum żywienia i organizacji usług gastronomicznych i zasadniczej szkoły zawodowej o profilu kucharz. Uczestnicy projektu odbywają miesięczne praktyki zawodowe (staże) w hotelach i zakładach gastronomicznych w Grenadzie na południu Hiszpanii,
w regionie Andaluzja. Pierwsza grupa 17 uczestników projektu wraz z dwoma nauczycielami w dniu 28.04.2014 wyjechała do Grenady, gdzie od następnego dnia uczniowie rozpoczęli swoje staże. Oprócz realizacji programu praktyk zagranicznych uczniowie realizują program kulturoznawczy poznając lokalną kulturę, historię i tradycję, a także mają okazję kształcić swoje umiejętności językowe zarówno w środowisku pracy jak i w sytuacjach życia codziennego.

Celem projektu jest wsparcie stażystów w zdobywaniu nowych kwalifikacji
i umiejętności zawodowych; poznaniu nowego zawodowego języka obcego w stopniu umożliwiającym podstawową komunikację, a także kultury, tradycji i metod organizacji pracy kraju przyjmującego, jakim jest Hiszpania, oraz wsparcie mobilności młodych pracowników na rynku pracy. Program stażu kładzie nacisk na naukę umiejętności pracy zespołowej, poprawne kontakty z klientem, a także rozwój osobisty  – nabycie pewności siebie
i otwartości w kontaktach interpersonalnych oraz umiejętność pokonywania własnych słabości. Uczniowie będą mogli przyjrzeć się jak funkcjonują hotele i restauracje o różnym charakterze oraz zdobyć praktyczne umiejętności w  zakresie technologii produkcji potraw typowych dla kuchni hiszpańskiej, obsługi gościa w hotelu i w sali konsumenckiej.

Po pomyślnym przejściu przez proces rekrutacyjny, który trwał od września do połowy początku października 2013, uczestnicy projektu rozpoczęli przygotowanie językowo-pedagogiczno-kulturowe: szkolenie z języka zawodowego hiszpańskiego, które trwało od października 2013 do kwietnia 2014. Ponadto uczniowie uczęszczali na warsztaty z zakresu kulturoznawstwa, psychologii i odbyli dodatkowe szkolenie z języka angielskiego zawodowego.

Schowek01bnUczestnicy projektu odbywają swoje staże w hotelach i restauracjach o różnych standardach i specjalizacjach. Wśród hoteli dominują hotele butikowe nastawione na turystę szukającego hoteli o niepowtarzalnym charakterze, przyciągającym wyjątkowym wystrojem wnętrz, ciekawą lokalizacją, gdzie goście mogą rozkoszować się klimatem intymnego luksusu za rozsądną cenę. Ale są tam też, hosteleSchowek01bnl przeznaczone dla młodych turystów, o mniejszej zasobności portfela, ale ciekawych świata i innych kultur, odznaczające się wyjątkowym designem oraz atmosferą. Restauracje specjalizują się w tradycyjnej kuchni andaluzyjskiej, opartej na lokalnych produktach, gdzie uczestnicy uczą się nowych technologii sporządzania potraw, przede wszystkim przekąsek tapas i mają dostęp do produktów powszechnie występujących w kuchni hiszpańskiej.

 

Oto refleksje niektórych uczestników projektu po dwóch tygodniach stażu:

Stażystka Natalia Sobiecka z klasy II M (technikum żywienia i organizacji usług gastronomicznych): „Odbywając praktyki w Hiszpanii – Granadzie, nauczyłam się bardzo wiele, miasto jest piękne, ludzie bardzo sympatyczni, mili i pomocni. Większość z nas, bała się z powodu języka, lecz zapewniam, dziś tu z tego miejsca, że nie ma czego się obawiać, ja także bardzo się bałam, bo w końcu od komunikacji zależy cała reszta, zarówno w pracy, jak
i w mieście. Jesteśmy zdani sami na siebie, więc, czy chcemy czy nie, musimy rozmawiać, to od nas samych zależy, czy się przełamiemy i będziemy walczyć ze swoimi słabościami. Będąc tutaj poznałam świat z innej strony. Pomimo strachu daję radę. Polecam każdemu taki wyjazd. Naprawdę warto! 

Granada to piękne miasto, które ciężko opisać słowami. Niesamowita kultura, tradycja –
z pewnością niezapomniana przygoda życia. Warta ciężkiej pracy przed wyjazdem jak i po nim. 

Na praktykach jest po prostu super, poznajemy nowe smaki, potrawy. Ja, na przykład, miałam możliwość nauczenia się rozmrażania ośmiornicy, gotowania jej, a następnie posmakowania w potrawie, którą wykonał kucharz. Ostatnio także nauczyłam się przyrządzać słynną hiszpańską potrawę ‚paellę’. Jest naprawdę bardzo ciekawie. Wycieczki krajoznawcze, które są organizowane – to kolejny z plusów tego wyjazdu. Poznajemy nieustannie nowych ludzi
i język.”

Stażysta Grzegorz Złomańczuk klasa II B(technikum hotelarskie): „Pobyt tutaj oraz zakład pracy, w którym mam praktyki oceniam bardzo dobrze a nawet celująco. Mam praktyki w Hostelu „EL ZAGUAN”, tuż przy głównej ulicy Grand Via. Nie jest to wysoko kategoryzowany hostel, jednak sam jego wygląd i wyposażenie pokazują, że jego poziom jest wyższy niż 2**, które posiada. Ponadto hostel przyciąga sam personel, który jest pozytywnie nastawiony na gości oraz potrafi zachować zarówno powagę jak i wprowadzić do rozmowy trochę uśmiechu, humoru. Hostel ten kierowany jest przez Ignacio oraz Marie, którzy są rodzeństwem właściciela. Bardzo podoba mi się praktyka/ praca tutaj, ponieważ zawsze otrzymuję pomoc, jeżeli jej potrzebuję oraz utrzymuję wzajemnie z Maria i Ignacio dobry kontakt.

Na praktykach zajmuję się pracą na stanowisku w recepcji oraz jako pracownik housekeepingu. Nauczyłem się już wielu nowych zwrotów, słówek i generalnie hiszpańskiego oraz poprawiłem swoją komunikację w języku angielskim podczas obsługi gości oraz rozmowy z personelem. Praca tu już przyniosła mi dużo nowego doświadczenia ale jestem pewien, że zdobędę go jeszcze więcej.

Mówiąc o samym pobycie w Hiszpanii, Granadzie, jestem również zadowolony, ponieważ jest tu wiele ciekawych miejsc i rzeczy, które warto było zobaczyć.  Dla przykładu podam

Alpujarre – wioski w górach Sierra Nevady. Myślę, że przede mną i grupą jeszcze wiele równie ciekawych miejsc do zobaczenia.

Podsumowując, przejazd, pobyt i miejsce pracy na ten czas oceniam na bardzo dobry, warto było postarać się w pierwszej części projektu, tej „naukowej”, aby tutaj przyjechać i poczuć hiszpański klimat.

Schowek01jkjStażystka Karolina Łopat klasa II M (technikum żywienia i organizacji usług gastronomicznych):”Uważam, że Hiszpania jest przepięknym krajem, jedzenie fantastyczne, zwłaszcza dla praktykantów, którzy są w kuchni,  ponieważ mają możliwość dzięki temu poznać nowe smaki, oraz nauczyć się nowych receptur. Praktyki zawodowe są super zorganizowane, jest przemiła atmosfera, co uważam za najważniejsze w zakładzie pracy,
a organizacja pracy jest świetna. Trafiłam do zakładu ” Saffron” z trzema koleżankami. Aktualnie spędzam praktyki w sali konsumenckiej.  Każdy ma wyznaczone obowiązki i  każdy się z nich wywiązuje. Podoba mi się również podejście do praktykantów, ponieważ mimo małej znajomości języka z naszej strony, pracownicy są wyrozumiali i próbują pomóc poprzez pokazywanie czynnościami. Nauczyłam się przygotowywać kawy różnego rodzaju, co jest bardzo przydatne. Wracając jeszcze do atmosfery w czasie pracy, kiedy nie ma zbyt dużego ruch, uczymy z koleżankami, pracowników języka polskiego i tym samym jest mnóstwo śmiechu. Na dzień dzisiejszy na praktykach nie dostrzegłam rzeczy która mi się nie podoba.”

Stażysta Tomasz Wolski klasa II B (technik hotelarstwa): „Jestem bardzo zadowolony
z praktyk i pobytu w Hiszpanii. Pracuje w hotelu ‚Nest Style’ w centrum miasta. Zajmuje się pracą w recepcji, logistyką, administracją oraz kontaktem z gośćmi. Na obecnych stanowiskach mam możliwość wykazania się znajomością języka hiszpańskiego oraz angielskiego i cały czas je doskonalić. Atmosfera w miejscu pracy jest przyjemna a personel przyjazny i otwarty. Nauczyłem się już dość dużo ale wiem, że jeszcze wiele przede mną.
Granada jest pięknym, historycznym miastem. Bardzo podobają mi się góry ją otaczające ponieważ są z nich doskonale widoki i można robić długie wycieczki.”

Schowek01yuyStażystka Justyna Kubat klasa II M (technikum żywienia i organizacji usług gastronomicznych): Pobyt w Hiszpanii mogę zaliczyć do jednego z moich najbardziej udanych wyjazdów. Niesamowici ludzie, możliwość nauczenia się języka, nabycie nowych przydatnych umiejętności w życiu zawodowym jak i codziennym. Miejsce, w którym się znajdujemy jest niezwykle urokliwe, pełne pięknych krajobrazów. Restauracja, w której mam zaszczyt odbywać praktyki, okazała się skromnym zakładem gastronomicznym. Szefowie przyjęli nas – praktykantów z otwartymi ramionami i radością. Cierpliwie tłumaczą jakie jest nasze kolejne zadanie, gdyż nie zawsze potrafimy ich zrozumieć. W przypadku źle wykonanej czynności, nie przejmują się tym tylko pokazują nam jak to zrobić jeszcze raz, poprawnie. Nie gniewają się, traktują nas nie jak uczniów tylko podchodzą do nas jak do młodszego pracownika, kogoś kogo znają od dłuższego czasu. To najbardziej wzbudza we mnie pozytywne emocje i cieszę się, że mogę być w tym miejscu. J

Obecnie realizowany projekt, tak samo jak ubiegłoroczny, powstał dzięki współpracy
z naszym zagranicznym partnerem – firmą Europroyectos LdV posiadająca duże doświadczenie w organizacji praktyk realizowanych w ramach projektów realizowanych z funduszy Komisji Europejskiej. Ubiegłoroczne, wspólnie zdobyte doświadczenie zaowocowało dalszą współpracą i uczniowie naszej szkoły mogą zdobywać doświadczenie zawodowe w środowisku międzynarodowym.

Schowek01nbnW naszych działaniach na rzecz rozwoju zawodowego uczniów i promocji rezultatów projektów wspiera nas współpracujące z nami Stowarzyszenie Kucharzy Polskich. Dzięki tej współpracy nasi uczniowie mogą prezentować swoje nowe umiejętności zawodowe w lokalnym środowisku branżowym i brać udział w ważnych wydarzeniach kulinarnych. Natomiast za pośrednictwem portali branżowych możemy informować środowisko branżowe o naszych działaniach.

Udział w projekcie umożliwi uczniom zdobycie dokumentów potwierdzających odbyty staż i zdobycie nowych umiejętności zawodowych – uczniowie otrzymają dokument Europass Mobilność, certyfikat uczestnictwa w stażu, referencje z zakładu pracy. Mamy nadzieję, że udział w projekcie pozwoli naszym uczniom w przyszłości stanowić konkurencję na rynku pracy. Wypowiedzi uczestników potwierdzają, że projekt już spełnił swoje założenia w zakresie rozwoju nie tylko zawodowego, ale również umiejętności interpersonalnych i językowych.

 

Autor: Anna Pawelec – koordynator projektu w ZSGH

Projekt jest realizowany przy wsparciu finansowym Komisji Europejskiej w ramach programu „Uczenie się przez całe życie”
Publikacja powstała w wyniku projektu zrealizowanego przy wsparciu finansowym Komisji Europejskiej w ramach programu „Uczenie się przez całe życie”. Publikacja odzwierciedla jedynie stanowisko autora. Komisja Europejska ani Narodowa Agencja nie ponoszą odpowiedzialności za umieszczoną w niej zawartość merytoryczną ani za sposób wykorzystania zawartych w niej informacji.